Дуальна освіта як спосіб популяризувати робітничі професії: яким чином вона реалізується в Україні?

567
0

Не працевлаштовані, але з вищою освітою. Виробничі професії втратили свою популярність на території нашої держави. Україна посідає 4 місце в світі у співвідношенні населення та вищої освіти. Закінчити ВИШ та в майбутньому обіймати хорошу й високооплачувану посаду – мета кожного випускника. Та що відбувається насправді? Більшість працюють не за спеціальністю, а дехто й  взагалі – сидить без роботи.

Популяризація вищої освіти в свій час потягла за собою нестачу виробничих професій, відтак у 2018-му  в Українських центрах зайнятості – понад 100 тис. вакансій, біля 50% з яких – для працівників робітничих професій. Нестача кадрів: причини та наслідки. Аби розібратися у цьому питанні та знайти шлях вирішення проблеми, налагодити взаємну відповідальність бізнесу та закладів професійно-технічної освіти задля якісної підготовки кваліфікованих кадрів, разом зібрались  представники Міністерства освіти і науки, працівники науково-методичних центрів професійно-технічної освіти Хмельницької та Львівської областей, роботодавці, студенти та народний депутат України Сергій Лабазюк.

Профтехосвіту визначили одним із головних чинників, який забезпечить відродження економіки. Питання повернення цінності робітничих професій для молоді потребує детального опрацювання з різних ланок країни: бізнесу, закладів професійно-технічної освіти та, звісно, законодавчої. Зміни потрібно розпочинати з правильного підходу. Усе повинне орієнтуватися на попит ринку та впровадження інноваційних підходів. Одним із таких є дуальна система освіти.

Основним завданням впровадження елементів дуальної форми навчання є усунення основних недоліків традиційних форм і методів. Тобто, першочергово, поєднання теорії і практики, надання можливості випускникам отримати першу роботу, модернізація змісту навчальних програм та адаптація процесу навчання до сучасних умов праці.

Орієнтація на світовий досвід. В країнах, де дуальна освіта працює, близько 50% студентів нині здобувають знання за цією формою навчання. До прикладу, в Німеччині із кожних 5 підприємств одне практикує студіювання на виробництві, тим самим готуючи собі молодих фахівців. Адже, за статистикою, двоє з трьох учнів, хто навчався на виробництві, згодом там і залишається як співробітник, уже не хвилюючись про працевлаштування після закінчення навчального закладу.

Експеримент уже в дії. Запросили на зустріч і практиків дуальної системи – представника із Львівської області. Тамтешній навчальний заклад уже уклав угоду з 6-ма підприємствами.

Як працює система? Все просто, і головне – ефективно. Спершу укладається 3-сторонній договір між підприємством, навчальним закладом та учнем. Навчання проходить, здебільшого, безпосередньо на виробництві, тобто студент чи не з перших днів розуміє, з чим йому доведеться працювати. Контроль знань теж здійснюється не в зачиненій аудиторії, а під наглядом незалежних комісій торгово-промислових палат, у результаті чого випускник отримує три документи: від профшколи, підприємства і державновизнане свідоцтво з професії від ТПП. А найважливішим у цьому є високий рівень теоретичних знань, практичних навиків та можливість одразу отримати роботу. На прикладі світу та Європи ми зможемо уникнути багатьох помилок на шляху до успіху. І над змінами вже почали працювати.